Brilvervangende chirurgie

Ben je het beu om afhankelijk te zijn van een bril of contactlenzen om te sporten, reizen, skiën, duiken, ...? Dan ben je klaar voor de efficiëntste en veiligste manier om jouw zicht volledig terug te herstellen en ben je naar het juiste adres gekomen !

Brilvervangende chirurgie, ook refractieve chirurgie genoemd, is één van de meest uitgevoerde ingrepen ter wereld en wordt door de continue onderzoeken en ontwikkelingen, elke dag nog veiliger, betrouwbaarder én goedkoper.

Maar slecht zicht, hoe komt dat ?

Ons vermogen om goed en scherp te kunnen zien, hangt af van het refractieproces. Dit treedt op wanneer licht het oog binnenvalt. Wanneer licht door het hoornvlies naar het netvlies geleid wordt, worden de lichtstralen door de verandering van richting samengevoegd in een brandpunt. Als dit brandpunt exact op het netvlies valt, krijgen we een helder en scherp beeld.

Oogaandoeningen doen zich gewoonlijk voor als de ogen niet perfect gevormd zijn en daardoor het beeld niet scherp op het netvlies kunnen projecteren.

De focus afstand, de afstand tussen het hoornvlies en het punt waar de lichtstralen samenkomen, loopt bij een perfect gevormd oog precies tot aan het netvlies.

Helaas heeft het oog vaak geen perfecte vorm, wat de oorzaak is van veel voorkomende refractiefouten.

Myopie (bijziendheid)

treedt op wanneer de focale afstand te klein is. Iemand kan objecten goed zien die dichtbij zijn, maar objecten die zich verder weg bevinden, worden wazig.

Hypermetropie (verziendheid)

treedt op wanneer de focale afstand te groot is. Iemand kan objecten die zich ver weg bevinden, goed zien, maar het zicht wordt wazig bij objecten die dichtbij zijn.

Astigmatisme

wordt veroorzaakt door een onregelmatige bolling van het hoornvlies waardoor meerdere focale punten ontstaan met wazige beelden als resultaat.

Het oog kan dichtbij kijken door te de vorm van de ooglens te veranderen. Dit noemen we accomoderen Naarmate we echter ouder worden, worden onze lenzen minder flexibel en wordt het aanpassen steeds moeilijker. Deze oogaandoening staat bekend als presbyopie en komt voor bij mensen boven de 40.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}